LYFTHRASYR - Mektig Tysk Ekstrem Metal
Mektig Tysk Ekstrem Metal
- Tekst av Even Knudsen, 12. mars 2008 -
LYFTHRASYR er sannsynligvis et relativt ubeskrevet blad for mange av våre trofaste lesere, men navnet kan være vel verdt å merke seg! Bandet er i disse dager ute med sitt andre studioalbum, ’The Recent Foresight’. De som har lest min anmeldelse av dette verket et annet sted på denne siden vet at jeg ble fullstendig solgt allerede etter et par gjennomhøringer, og skiva holder så avgjort stand fortsatt. Her snakker vi brutal ekstremmetal med finesse og atmosfære som det nærmest er umulig å ikke la seg fascinere av. For å tilfredsstille min nyskjærrighet kontaktet jeg vokalist, bassist og keyboardist Aggreash for å finne ut litt mer om bandet.
La oss starte med bandnavnet, hva betyr det og hvordan endte dere opp med akkurat dette navnet? Lifthrasir var en av kun to mennesker som overlevde åpenbaringen Ragnarok i norrøn mytologi. Vi tok dette navnet og gjorde det til vårt bandnavn. Jeg ønsket hele tiden å finne et navn som besto av kun et ord og som hadde en noe uvanlig stavemåte og uttalelse. Dette er hovedgrunnene til at vi valgte dette navnet, og ikke på grunn av dets mytologiske opphav. Tekstene våre berører heller ikke det temaet i det hele tatt, bare så det er nevnt.
Siden mange av våre lesere sikkert ikke kjenner til Lyfthrasyr hadde det vært greit med en kort gjennomgang av bandets historie. Lyfthrasyr ble dannet I 2002, da jeg spilte inn demoen ‘Beyond the frontiers of mortality’. Med disse sangene i bakhånd startet jeg letingen etter musikere som var kapable til og interesserte i å fremføre denne musikken, og dem fant jeg til slutt i Insorior (gitar) og Mathar (trommer) i 2004. Etter noen konserter med veldig positiv feedback bestemte vi oss for å spille inn vår første fullengeder, ’The final resurrection’, i 2005 og ble kort tid etter plukket opp av det tyske plateselskapet Twilight. Reaksjonene fra pressen var meget positive, og etter en meget vellykket festivalsesong startet vi innspillingen av album nummer to, ’The resent foresight’, som ble sluppet i november 2007. I forkant av denne utgivelsen fikk vi sjansen til å turnere i Europa sammen med Behemoth, Kataklysm og Aborted i september og oktober 2007. Dagens line-up består av Aggreash (bass, keyboards og vokal), Insorior (gitar) og Skytorian (trommer).
Jeg finner det egentlig vanskelig å kategorisere musikken deres, vi snakker selvfølgelig ekstrem metal men hvordan foretrekker du selv å beskrive stilen deres? Vel, vi har som mål å skape variert og allsidig musikk, som hører gjemme i grenseland mellom melodiøs black metal, teknisk death metal og eksperimentell musikk med sterke klassiske men også elektroniske elementer. Hovedvekten av inspirasjon er, foruten ekstrem metal, hentet fra band som Rammstein og Machine Head på den ene siden og forskjellige film soundtracks på den annen. I beundrer virkelig de direkte arrangementene og eksperimentelle keyboardarrangementene i Rammsteins musikk og de elektroniske elementene og den typiske stakkato riffingen i vår musikk er tungt influert av nettopp Rammstein. I sterk kontrast til dette har du de mer klassisk inspirerte orkestrale og kor elementene som har sine røtter i forskjellige film soundtracks og spesielt fra Hans Zimmer.
Hvilken låt fra den nye skiva er så din personlige favoritt? Min personlige favoritt er utvilsomt ‘Rage towards apathy’. Etter min mening har vi med disse nye låtene tatt et stort steg i retning av moderne black metal; interessante melodier, kule elektroniske effekter og et groove som treffer deg rett i trynet.
Hva vil du si er de største forskjellene mellom ‘The recent foresight’ og ‘The final resurrection’, og hva er det som etter din mening gjør det nye albumet bedre enn sin forgjenger? Vi har endret på mye, men det betyr likevel ikke at vi ikke var fornøyde med debuten ‘The final resurrection’. Det var likevel viktig for oss å utvikle oss videre hva låtskriving og produksjon angår. Låtskrivingen har utviklet seg mer i retning av direkte arrangementer, mens de rolige og stille partiene er mindre fremtredende så generelt sett kan man si at låtene har fått mer driv. Dette gjør at låtene krever lytternes fulle oppmerksomhet mer eller mindre hele veien. I tillegg har bedre innspillingsutstyr og teknikker, samt Fredrik Nordströms eminente mikseferdigheter gjort underverker for produksjonen som fremstår som moderne og krystallklar men samtidig brutal..
Bak veggene av brutalitet kan man høre noen virkelig smakfulle keyboard og piano arrangementer, noe som etter min mening løfter lateen ytterligere. Hvem er det som håndterer tangentene på skiva? Takk for komplimentet! Jeg spiller alle keyboardpartiene selv og jeg ser faktisk på meg selv mer som keyboardist enn bassist. Grunnen til at jeg spiller bass live er at det er mye smidigere i forhold til det å skulle spille å synge samtidig.
Hvordan loser dere så dette i livesammenheng, “jukser” dere ved å legge keyboardene på tape eller benytter dere dere av sessionmusikere? Så langt har det kun vært oss tre på scenen mens vi har overlatt til sampleren å spille alle keyboardarrangementene. Så, sett fra ditt ståsted har vi så avgjort jukset litt. På den positive siden gir dette oss muligheten til å perfeksjonere showet vårt med computer kontrollerte effekter som for eksempel perfekt synkroniserte lys eller godt timede lydeffekter mellom låtene, noe som i sin tur hindrer avbrekk i konsertatmosfæren. Den negative siden ved dette er selvfølgelig at vi ikke kan spille alle instrumentene live. Situasjonen har imidlertid endret seg nå, og vi har hentet inn en keyboardist som vil inngå i vår live besetning. Han blir ikke å anse som en fullverdig medlem av bandet men han vil i stor grad bidra til å løfte våre live opptredener og vi ser virkelig frem til å gjøre vår første konsert sammen.
Det er mye heftig trommearbeid på skiva, er alle trommepartiene spilt inn “live” eller er noe programmert? Soundet i seg selv er en anelse syntetisk, men det er en del av den særegne stilen til Fredrik Nordström og personlig setter jeg stor pris på akkurat dette. Men alle innspillingene er ”live” og the real thing. Selvfølgelig har vi gjort noen justeringer her og der slik alle andre også gjør, men ingenting spesielt eller ”ulovlig”….bare kom på en av våre konserter og bedøm selv.
‘The recent foresight” ble som vi allerede har vært inne på spillt inn i Studio Fredman med Fredrik Nordström bak spakene, og resultatet fremstår som et veldig typisk Fredmanprodukt. Hvorfor gikk dere for å bruke Fredman denne gangen fremfor Finnvox som dere benyttet på debutalbumet? Jeg må korrigere deg litt der, ‘The final resurrection’ ble kun mastret i Finnvox. Selve innspillingen og mikseprosessen sto vi ene og alene for selv. Med ’The recent foresight’ var det litt annerledes ettersom vi outsourcet innspillingen av trommene til tyske Iguana Studios og hele mikse og mastering prosessen til Studio Fredman og The Cutting Room. Selvfølgelig kunne vi gjort hele produksjonen i Studio Fredman denne gangen men vi ønsket å gjøre ting litt annerledes og det kommer vi ganske sikkert til å gjøre neste gang også. Vi var veldig godt fornøyde med resultatet av Finnvox masteringen, men denne gangen ønsket vi enkelt og greit å prøve noen andre og valget falt på Fredrik Nordström av den enkle grunn at vi elsker soundet hans og følte oss sikre på at dette ville passe perfekt til de nye låten; Moderne og aggressivt.
Dere gjorde nettopp en Europa turne med blant annet Behemoth, si noen ord om den erfaringen. Dette var vår første virkelige turne noensinne og det var en fantastisk opplevelse! Store, utsolgte arenaer i mer enn ti Europeiske land, det kunne ikke blitt særlig bedre enn dette. Man får enkelt og greit ikke mange slike sjanser så det var bare å slå til. Det eneste negative aspektet med turneen var at den ikke inkluderte en eneste konsert i vårt hjemland, Tyskland. Uansett, vi ble behandlet bra av de andre bandene og arrangørene og gjorde noen skikkelig gode konserter selv om vi var første band ut hver kveld.
Har dere planlagt videre turneaktivitet utover dette for å promotere ‘The recent foresight’, og får vi sjansen til å oppleve Lyfthrasyr på en norsk scene i nærmeste fremtid? Vi ønsket i utgangspunktet å delta på enda en turne i løpet av første halvår 2008, men så langt har vi dessverre ikke mottatt noen fristende tilbud. Vi skal imidlertid gjøre hva vi kan får å få til en passende turne så snart som mulig, og vi spiller selvfølgelig mer enne gjerne i Norge, black metallens moderland. Dersom det ikke lar seg gjøre i forbindelse med en trune, så kanskje det dukker opp en mulighet til å gjøre en festivaljobb. Vi får vente og se..
Det er muligens i tidligste laget å komme med dette spørsmålet, men har dere begynt å tenke på neste studioalbum og hvilken retning musikken deres skal ta i fremtiden? Å overgå en utgivelse som ’The recent foresight’ er, slik jeg ser det, en ganske formidabel oppgave Selvfølgelig er vi begynt å tenke på neste album! Vi vet foreløpig ikke når vi får tid til å gå i gang med ny skive, men den kommer, det er sikkert. Låter som ’Rage towards apathy’ og ’Servants in silent devotion’ er gode pekepinner på hvilken retning musikken vår vil ta i fremtiden. Produksjonen blir muligens hakket mindre syntetisk, men like fullt moderne. Dette finner vi ut av etterhvert som de nye låtene tar form og vi vet mer om hvordan vi ønsker de skal låte. Jeg føler meg ellers trygg på at oppgaven ikke blir for stor, og at neste album vil bli enda et stort skritt i riktig retning for oss..
Vel, det var alt jeg hadde I denne omgangen. Takk for intervjuet og lykke til med bandet i fremtiden Takker så mye for intervjuet. Forhåpentligvis blir vi å se på en norsk scene i nær fremtid. Vi ses der!